maanantai 30. marraskuuta 2015

Yritysesittelyssä: PKO ja osuuskunnan johtaminen


Osuustoiminnasta saimme kuulla vierailevalta luennoitsijalta, PKO:n toimitusjohta Juha Kivelältä hänen omasta näkökulmastaan. Kivelä oli erittäin vakuuttava puhuessaan osuustoiminnasta, sillä hän todella uskoi PKO:n toimintaan. Juha puhuin melko monipuolisesti johtamansa yrityksen vahvuuksista ja kohtaamista haasteista, kuten esimerkiksi tämän hetkisestä hintakilpailusta. Luennon aikana kysyin Juhalta, millaiseksi kilpailijaksi PKO näkee LIDLin ja onko sen suhteen tehty mitään toimenpiteitä. Toimitusjohtajan vastaus oli pätevä, mutta meidän mielestä kuitenkin hieman ympäripyöreä, sillä Juha kertoi, että S-ryhmän toteutaman "Halpuutimme hintoja"-kampanja tuotti 2% hintajohtajuuden. Tähän oli opiskelijana hieman vaikea uskoa, koska koen LIDLissä käymisen siitä huolimatta edullisemmaksi. On kuitenkin havaittavissa, että hinnat ovat entiseen verrattuna laskeneet huomattavasti mm. paikallisissa S-ryhmän kaupoissa ja tietyissä tuotteissa volyymituotannon etu on myös tuntuva.













Juhan kysyessä kuinka monelta luennolla paikalla olevista on taskussa oma S-etukortti, nousi käsiä lähes koko yleisöltä. Tulos oli mielestämme odotettava, mutta hieman yllättävä ottaen huomioon 100 euron pakollinen liittymismaksu, joka tuntuu opiskelijan budjetissa melko suurelta. Tästä johtuen omistamme vieläkin äidin tai isän rinnakkaiskortin. Keskustelun päätteeksi Juha mainitsi, että vaikka kanta-asiakasohjelma ja siihen sisältyvä kanta-asiakasetukortti onkin melko hintava sijoitus, on se suosittu tapa yritysten keskuudessa pitää asiakkaat lähellä. Kuitenkin hyvin harvoilla se on osottautunut kannattavaksi, mutta onneksi PKO on yksi näistä onnistujista.
Keskustelun edetessä Juha Kivelä nosti myös esille, kuinka hankalaa on sovittaa yhteen osuuskunnan toiminta sekä rehellinen liiketoiminta. Näiden kahden välillä vallitsee suuri ristiriita, mutta oikeilla toiminnoilla ja teoilla voi nämä kaksi kuitenkin sovittaa yhteen, kuten PKO:ssakin on tehty. Mietimme ryhmässämme tätä asiaa ja totesimme, että tänä päivänä PKO:n toiminta ei enää mielestämme heijasta alkuperäisen osuuskunnan ja sen toimintatapojen arvoja yhtä vahvasti kuin se voisi. Kuitenkin ottaen huomioon liikemaailman jatkuvasti vahvistuva kilpailu sekä asiakkaiden käymän palveluvertailun kilpailijoiden välillä, on ymmärrettävää, että osuuskunnankin on tehtävä voittoa pysyäkseen mukana kilpailussa. Tähän PKO:n toimitusjohtajakin viittasi, kun eräs opiskelukaverimme kysyi perustelua asiakasomistajille jaettavan osuuden suuruuteen. Juha kuitenkin kannusti kaikkia luennolla paikalla olleita hakemaan mukaan PKO:n edustajistoon, jossa voi ottaa kantaa ja vaikuttaa juurikin näihin asioihin. "Siellä kaivataan nuorenta sukupolvea" sanoi Juha.

Kaiken kaikkiaan  olimme ryhmässä yksimielisesti sitä mieltä, että luento oli erittäin mielenkiintoinen, sekä mukaansatempaava. Ryhmässä pohdimme, mikä teki luennosta niin mielenkiintoisen? Olimme kaikki samaa mieltä, että Kivelän intohimo hänen omaa asiaansa kohtaan oli suuri osa luentoa. Se intohimo on juuri se asia, mitä suuren organisaation johtajalta vaaditaan.
Kivelä todella uskoi omaan asiaansa ja siihen mistä puhui. Hänessä näkyi vahvasti hyvän ja pätevän johtajan piirteitä.


XoXo
Olga ja Eevi


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti